اصول طراحي محوطه در ويلا

انتشار مقالات مختلف

اصول طراحي محوطه در ويلا

۴ بازديد

طراحي محوطه باغ ويلا ميتواند متناسب با هر سبكي كه شما ميپسنديد باشد و به صورت هاي مدرن و كلاسيك و سنتي متقارن و نامتقارن طراحي شود، اما تمامي آن ها از يك اصول كلي پيروي مي كنند.

 
اصول طراحي محوطه در ويلا
 
 
منظور از طراحي محوطه:

طراحي اصولي و قرار دادن المان ها و جايگزاري عناصر مختلف در يك فضا به منظور رسيدن به يك محوطه زيبا و جذاب براي افزايش آرامش و رسيدن به يك محيط مطلوب و دلپذير است.

در ادامه به بررسي عنصر و المان هاي محوطه و همچنين فرم وساختار قرار دهي آن ها ميپردازيم.
 
 
 
اصول طراحي محوطه چگونه است؟
  • وحدت
  •  تاكيد
  • تعادل
  •  مقياس
  •   ريتم
  •  سادگي

1.وحدت:


منظور از وحدت در محوطه، ارتباط بصري و پيوستگي  بين تمامي عناصر موجود در آن است.


شما وقتي وارد محوطه اي شويد كه درآن وحدت حفظ شده است هيچ چيزي را جدا از يكديگر حس نخواهيد كرد .

2.تاكيد يا تمركز:


اين تاكيد بنا بر نقطه كانوني ايجاد مي شود كه يك جزئي از كل محوطه است كه تمامي توجه افراد را به هنگام ورود به آن نقطه كانوني جلب مي كند.


 نقطه كانوني مي تواند از نظر بافت ، شكل و رنگ و اندازه با بقيه قسمت ها متفاوت باشد.


به عنوان مثال ميتوان گفت وجود تك درختي بزرگ تر از ساير درختان در وسط محوطه ميتواند به عنوان نقطه كانوني و تاكيد شناخته شود .


3.تعادل:


منظور از تعادل وجود نيرو در هر طرفي از فضا نسبت به محور عمودي فرضي است.


اين تعادل به صورت متقارن و نامتقارن خود را نشان مي دهد.
 
 
4.تناسب و مقياس


منظور از تناسب يعني تمامي عناصر موجود در فضا از نظر مقياس انساني و اندازه ها نسبت به يكديگر هماهنگ باشد و اجزاي محوطه اندازه هاي متناسبي نسبت به يكديگر داشته باشند.


5.ريتم:


ريتم شامل تكرار است و تكرار عناطري كه با يكديگر مشابه هستند به تركيب كلي محوطه وحدت مي بخشند.


به عنوان مثال در طول يك مسير ممكن است چندين درخت مشابه و هم اندازه وجود داشته باشد و بين آن ها يك درخت با شكل و طراحي متفاوت ديده شود و اين روند تكرار شود و زيبايي بصري دوچنداني را براي افراد ايجاد كند. درنتيجه اين روند قرار گيري درختان در كنار يكديگر نشان دهنده ريتم است.
 
6.سادگي:     


ميتوانيد حداكثر كاربرد و مفاهيم را  با حداقل تعداد عناصر و اجزا،  به منظور كاهش آشفتگي و رعايت اصول سادگي در عين زيبايي در محوطه سازي رعايت كرد.


 
«با استفاده و رعايت اصول ذكر شده ميتوانيد محوطه اي زيبا و دلنشين داشته باشيد .»


 
آنچه كه در مورد عناصر مهم در محوطه بايد بدانيد:


با استفاده از اجزا و عناصر است كه طراحي محوطه اصلي را پيدا ميكند علاوه بر آن خود عناصر بايد داراي ويژگي هايي باشد كه بايد مورد توجه قرار گرفته شود كه در ادامه به بررسي آن ها ميپردازيم.

  •  وجود مبلمان هاي مناسب . فضاي نشينمن
  •  وجود سايه بان هاي مناسب و آلاچيق
  • وجود آتشدان و شومينه هاي زيبا و جذاب
  •   نور پردازي مناسب در فضا
  • استفاده از سنگ فرش مناسب در محوطه
  •   استفاده از انواع گياهان زينتي و جذاب


فضاي نشستن و مبلمان مناسب در طراحي محوطه


يكي از اجزاي مهم در محوطه مبلمان هايي است كه افراد براي نشستن و يا بعد از پياده روي جهت استراحت از آن ها استفاده مي كند بايد توجه داشت كه اين اجزا علاوه بر زيبايي جنبه راحتي را براي افراد فراهم نمايد.


مبلمان هاي بكار برده شده در فضاي محوطه مي توانند از جنس استيل، آلومينيوم، چوب، پلاستيك و ... باشد كه انتخاب آن بنا بر شرايط جوي و آب و هوايي محيط آن منطقه، تعداد نفراتي كه قرار است از آن فضا استفاده كنند و مساحت و .. انتخاب مي شود.


آلاچيق:


سايه بان و آلاچيق كه از نام ديگر كلاه فرنگي از عمارت هاي بزرگ دوران گذشته گرفته شده است يكي از مهم ترين المان هايي است كه در محوطه سازي از آن براي جذابيت بيشتر فضا استفاده مي شود كه  پركاربردترين متريال براي اجراي سازه آلاچيق معمولا چوب و فلز است.


آتشدان :


براي ايجاد گرما و حس صميميت ميتوان از آتشدان ها در محوطه استفاده كرد كه به صورت سنگي آجري و مدرن و به سبك هايي نظير روستيك ساخت.


نور پردازي:


وجود نورپردازي و تفكيك فضا با نور و ايجاد حس مطلوب در وجود هر بيننده ميتواند تاثير مثبتي را بگذارد.


 لازم به ذكر است جهت جلوه بخشيدن به فضا و نوررپردازي مناسب از تركيب رنگ ها كه هماهنگي خاصي با يكديگر دارند و با استفاده از انواع لامپ هاي نئون، فلوئرسنت و مهتابي، شمعي، هالوژني و ... ميتوان اين زيبايي را خلق نمود و هويت تازه اي به فضا بخشيد.


سنگ فرش:


در طراحي محوطه هاي ويلايي بهتر است براي ايجاد حس خوب و آوردن طبيعت به محيط باغ ويلا، سنگ فرشي را انتخاب كنيد كه با شرايط و اقليم متناسب و هماهنگ باشد.
 
 ده نمونه از سنگ هاي مورد استفاده در فضاهاي محوطه:

1.بتن در جا
2.بتن پيش ساخته
3.آجر
4.سنگ ريزه.
5.سنگ آهك
6.تراورتن
7.كاشي
8.گرانيت
9.سنگ لوح
10.سنگ آبي يا خاكستري

براي زيبا ترين باغ ويلاها در اطراف تهران  استفاده از تمامي امكاناتي كه در بالا ذكر شده ميتوانيد با مشاوران ملك بين و متخصصين مجرب ما در اين زمينه تماس حاصل فرمائيد تا ما بتوانيم در خريد باغ ويلا در غرب تهران شما را راهنمايي نمائيم.

منبع: جام جم آنلاين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.