مراقبت از ايمپلنت دندان

انتشار مقالات مختلف

مراقبت از ايمپلنت دندان

۵ بازديد

ايمپلنت ها خود نمي توانند پوسيده شوند اما ساختار حمايتي استخوان و لثه بايد به دقت حفظ گردد تا از سلامت دهان بيمار محافظت شود. ايمپلنت هاي دنداني به دلايل مختلف انتخاب ايده آل براي جايگزيني دندان هاي از دست رفته است و اگرچه از نظر بصري با دندان هاي طبيعي قابل تشخيص نيستند، اما بايد مراقبت كمي متفاوت‌تري از آنها داشته باشيد. براي بيماران و پزشكان مهم است كه درك كنند تفاوت هاي آناتوميكي بين دندان طبيعي و ايمپلنت دندان وجود دارد و اين مي تواند شيوه هاي نگهداري را چالش برانگيز كند. در اين مطلب دستورالعمل هاي بهداشت دهان و دندان بعد از ايمپلنت آمده است تا به پزشكان كمك شود دستورالعمل هاي بهداشت دهان و دندان مناسب را با ايمپلنت هاي دنداني به بيماران خود ابلاغ كنند و همچنين بيماران نيز از اين توصيه استفاده كنند.

جلوگيري از خرابي ايمپلنت

همانطور كه گفته شد هنگام مراقبت از ايمپلنت هاي دنداني، حفظ سلامت بافت لثه و حمايت از استخوان مهم است. به دليل عدم وجود ساختارهاي طبيعي دندان، امكان ندارد كه خود ايمپلنت دچار پوسيدگي يا ايجاد حفره شود. با اين حال، در صورت وجود التهاب يا عفونت پريودنتال معروف به ايمپلنتيت، اميد به دوام يا موفقيت ايمپلنت دندان به خطر مي افتد. ايمپلنتيت يك فرايند التهابي مخرب است كه بر بافت هاي نرم و سخت اطراف ايمپلنت هاي دنداني تأثير مي گذارد. در طول فرآيند التهابي، ايمپلنت هاي دنداني مي توانند توسط همان باكتري هاي مخرب كه باعث عفونت هاي پريودنتال در دندان هاي طبيعي مي شوند، مستعمره گردند و در صورت عدم مزاحمت، اين باكتري ها مي توانند به جرم تبديل شوند. حساب ديواره يك رسوب سخت است كه مي تواند لثه و استخوان نگهدارنده ايمپلنت را از بين ببرد و آن را در فك قفل كند. اين رسوب را نمي توان مسواك زد يا نخ دندان كشيد و فقط توسط يك متخصص بهداشت دندان مي تواند برداشته شود. اين چالش ميكروبي دائمي جان ايمپلنت را تهديد مي كند و در نهايت مي تواند باعث شكست ايمپلنت دنداني شود.

اولين قدم براي پيشگيري از بيماري هاي اطراف ايمپلنت، ايجاد يك روال موثر براي حذف پلاك و تمرين آن دو تا سه بار در روز در خانه است. عملكرد مكانيكي كه با مسواك و پاك كننده هاي بين پروگزيمال به دست مي آيد، موثرترين روش براي از بين بردن پلاك چسبناك است. با اين حال، بسته به نيازهاي فردي بيمار، ممكن است يك دهانشويه درماني بدون نسخه براي از بين بردن باكتري ها در ساير قسمت هاي حفره دهان كه توسط وسايل بهداشتي در دسترس نيستند پيشنهاد شود. تشويق بيماران به بازديد از متخصص دندانپزشكي براي ويزيت مراقبت هاي حرفه اي سه تا چهار بار در سال، بسته به طراحي پروتز و توانايي بيمار در انجام مراقبت كافي در خانه، نه تنها براي پيشگيري از بيماري در اطراف ايمپلنت شما اهميت دارد، بلكه براي سلامت دهان نيز ضروري است.

 

توصيه هاي مراقبت خانگي براي محافظت از ايمپلنت

مسواك هاي برقي به دليل توانايي ايجاد ضربات بيشتر در قلم مو نسبت به دست انسان، بيوفيلم را بيشتر از يك برس دستي مختل مي كنند. صرف نظر از مسواك انتخابي، به بيماران توصيه مي شود كه به مدت دو دقيقه كامل با يك برس نرم مسواك بزنند. برس هاي تافي انتهايي نيز براي مناطقي كه دسترسي به آنها دشوار است يا براي رسيدن به اطراف خطوط گاهي اوقات تاج هاي بزرگ ايمپلنت عالي هستند. در اسرع وقت، يك كيسه يخ (دور كيسه پارچه بپيچيد) را بر روي صورت خود در محل عمل قرار دهيد بطور متناوب ۱۰ دقيقه يخ را بر روي صورت خود نگهداريد و ۱۰ دقيقه آن را برداريد. استفاده از بسته يخ براي ۲۴-۴۸ ساعت اول پس از عمل جراحي به راحتي شما و به حداقل رساندن تورم كمك خواهد كرد. ۳ روز بعد از جراحي، گرماي مرطوب مي تواند به كمتر شدن ناراحتي شما كمك كند.

 

داروها

پس از قرار دادن ايمپلنت، بيمار دچار احساس درد و ناراحتي خواهد شد. ميزان درد معمولا خفيف است. در حالت ايده آل، داروهاي ضد درد بايد قبل از برطرف شدن بي حسي استفاده شوند. اگر شخص ديگري قرار است شما را به خانه برگرداند، مي توانيد داروهاي ضد درد خود را در مطب بلافاصله پس از جراحي مصرف كنيد و پس از آن هر ۳ تا ۴ ساعت يكبار مصرف دارو را تا هنگام خواب ادامه دهيد. اگر داروي ضد درد قبل از زماني كه انتظار مي رود، بي تاثير شود، شما مي توانيد به جاي آن، از ايبوپروفن هر دو ساعت يكبار استفاده كنيد. براي افراد بالغ، مصرف ايبوپروفن نبايد از ۸۰۰ ميلي گرم سه بار در روز تجاوز كند. داروهاي مسكن به طور منظم به مدت ۲ روز بايد مصرف شوند. شدت درد در مدت چند روز كاهش مي يابد. چنانچه درد پس از چند روز بيشتر شود، بيمار بايد با جراح خود تماس بگيرد.

پس از ۲۴ ساعت از كاشت دندان، فرد بيمار بايد كاملا به تغذيه خود توجه نمايد زيرا به دليل حساس بودن عصب دندان ها نوشيدن مايعات داغ نظير چاي مناسب نيست. در اين مدت از غذاهاي نرم كه الزامي به جويدن و وارد كردن فشار بر سطح دندان ها ندارند، استفاده نكنند. براي خنك كردن محل جراحي ايمپلنت دندان، مي توان از يخ استفاده نمود. از سيگار كشيدن و مصرف مشروبات الكي به جديت خودداري كنيد. زيرا سيگار به علت داشتن حرارت باعث تورم لثه مي شود و به محل ترميم آسيب مي زند. از انجام فعاليت هاي سنگين مثل شنا پرهيز كنيد و به صورت روزانه دهان را بايد با استفاده از دهان شويه شستشو بدهيد تا بوي بد دهان از بين برود. براي شستشوي دهان علاوه بر استفاده از دهانشويه مي توان از يك ليوان آب ولرم و يك قاشق چايخوري نمك استفاده كرد. در موقع مسواك زدن بيمار نبايد مسواك را بر روي قسمتي كه جراحي ايمپلنت دندان صورت گرفته است، بكشد زيرا اين ناحيه حساس بوده و امكان دارد كه لثه ها دچار خونريزي شوند. بنابراين بايد كاملا با دقت و با احتياط مسواك زده شود.

 

جمع بندي

ايمپلنت دندان يك روش عالي براي جايگزين كردن دندان هاي از دست رفته است كه اين روزها توانسته جاي دندان هاي مصنوعي را كه در گذشته استفاده مي شد را بگيرد. اما پروسه انجام آن و مراقبتهاي پس از قرار دادن ايمپلنت در دهان بيمار بسيار مهم است.

ما در اين مقاله فقط به بحث مراقبت هاي پس از آن پرداختيم اما دكتر مجيد صالح در سايت خود درباره انواع ايمپلنت ها و نكات آن به تفصيل صحبت كردند.

 

منبع: كافه مد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.