بلبرينگ هاي خود تنظيم و انواع آن!

۴ بازديد

در بسياري از ماشين آلات صنعتي، بلبرينگ ها در معرض ناملايماتي چون آب، بخار آب و مواد شيميايي قرار مي گيرند اما هيچ يك از اين ناملايمات مانند تغيير زاويه محوري و عدم تطابق راستاي محور كه بر اثر ايجاد گشتاور ايجاد مي شوند براي بلبرينگ چالش ايجاد نمي كنند.

در ساخت بلبرينگ خود تنظيم از دو رديف ساچمه كه داراي يك شيار مشترك كروي در رينگ خارجي خود است استفاده مي شود و اين ساختار موجب ويژگي خود تنظيم بلبرينگ مي شود كه اجازه مي دهد موقعيت شفت نسبت به ياتاقان قابل تغيير باشد. بنابراين بلبرينگ خود تنظيم براي كاربردهايي مناسب است كه عدم تطابق و ناهمراستايي ممكن است در اثر خطاهاي ناشي از نصب و جا زدن و يا انحراف شفت افزايش يابند. وقتي به هر علتي زاويه شفت دروني تغيير مي كند موجب اختلال كار بلبرينگ خود تنظيم نمي شود كه همين امر باعث شده استفاده از بلبرينگ خود تنظيم يك اولويت محسوب شود.

اين نوع بلبرينگ معمولا به سه شكل مختلف وجود دارد. طراحي باز كه ساچمه ها از بيرون قابل ديدن هستند، طراحي بسته يا سيل كه سطح ساچمه ها براي افزايش طول عمر بلبرينگ و براي جلوگيري از نفوذ گرد و غبار بسته شده است و طراحي مخروطي كه داراي طرح e شكل است و به برخي از برندهاي توليد كننده اين نوع بلبرينگ اختصاص دارد.

بلبرينگ خود تنظيم تيمكن

در اين نوع بلبرينگ ساچمه ها به صورت زيگزاگي قرار گرفته است كه اغلب به صورت دو رديف ساچمه طراحي و توليد مي شوند. از اين نوع بلبرينگ براي قرار گرفتن بر روي محور و شافت هاي داراي سرعت دوراني بسيار زياد استفاده مي شود كه در آنها امكان خروج از مركز بر اثر ارتعاشات، بسيار زياد است. بلبرينگ خود تنظيم تيمكن براي تغيير زاويه هاي كوچك در محور تا هفت درجه نيز مورد استفاده قرار مي گيرد و كد 1310 يكي از نوع پركاربرد اين بلبرينگ بشمار مي آيد زيرا به صورت دوبل و فولادي با ابعاد 50*110* 27mm عرضه مي شود و ايجاد صدا را به كمترين حد ممكن مي رساند. همچنين براي سرعت هاي زاويه اي بسيار بالا طراحي و توليد مي شوند. اين بلبرينگ ها در سايزهاي كوچك و متوسط نيز در دسترس هستند.

بلبرينگ هاي خود تنظيم skf

اين نوع بلبرينگ قابليت تنظيم خودكار تا زاويه 3 درجه انحراف محور را دارد كه براي صنايع بافندگي و ريسندگي مورد استفاده قرار مي گيرد. از اين بلبرينگ به دليل آن كه احتمال خارج شدن از مركزيت در زمان استارت زدن ماشين صفر است استفاده مي كنند. همچنين بارگذاري هاي سبك و مطمئن دارد كه با ايجاد حداقل اصطكاك در بلبرينگ موجب پايين آمدن حرارت در بارگذاري ديناميك مي شود و در نتيجه امكان افزايش سرعت ماشين در سيك هاي كاري طولاني مدت را فراهم مي كند. يكي از انواع بلبرينگ هاي خود تنظيم skf، سري سيل يا بسته آن است كه مي تواند از ورود گرد و غبار كه يكي از عوامل از كار افتادن و كاهش عمر بلبرينگ هستند جلوگيري كند. همچنين سري e از اين نوع بلبرينگ خود تنظيم، با بهينه سازي طرح اجزاي داخلي، پتانسيل افزايش بار ديناميك را تا ميزان حداكثري فراهم مي آورد.

اين بلبرينگ داراي دو رديف ساچمه، يك ريس منحني بر روي رينگ خارجي و دو ريس شياردار پيوسته بر روي رينگ داخلي خود است. بلبرينگ خود تنظيم اس كا اف به دو صورت ساخته مي شود، يكي به صورت باز و ديگري به صورت بسته.

اين بلبرينگ خود تنظيم داراي حساسيت محدودي به تغيير زاويه اتصال شافت و هوزينگ در زواياي كم است و قابليت تغييرات ناگهاني در سرعت هاي زاويه اي بالا را دارد. قطر اين بلبرينگ 5 الي 240 ميلي متر است و قطر خارجي آن 19 الي 320 ميلي متر توليد مي شود و ضخامت آن در كمترين ميزان 6 و در بالاترين ميزان به 73 ميلي متر مي رسد. از ويژگي هاي اين نوع بلبرينگ مي توان به بي صدا بودن و حفظ قابليت هاي مكانيكي خود تا دماي 120 درجه سانتي گراد اشاره كرد.

بلبرينگ خود تنظيم fag

اين نوع بلبرينگ داراي دو رديف ساچمه است كه در محل اشتراك با يك حلقه بيروني مشترك شده است. شيارهايي كه در بلبرينگ ساچمه وجود دارد به صورت منحني بوده كه اين امر باعث خود تنظيم بودن بلبرينگ در مواقع انحراف و ناهمراستايي شافت در كار مي شود.

بلبرينگ خود تنظيم كويو

اين نوع بلبرينگ نيز در سه نوع مختلف توليد مي شود. بدون كاسه نمد، با كاسه نمد در دو طرف بلبرينگ و بلبرينگ خود تنظيم با حلقه داخلي عريض عرضه مي شود.

بلبرينگ خود تنظيم ناچي

اين نوع بلبرينگ نيز به سه صورت مختلف در صنعت عرضه مي گردد. نوع اول بدون كاسه نمد، نوع دوم بلبرينگ خود تنظيم با كاسه نمد كه در دو طرف بلبرينگ قرار دارد و نوع سوم، بلبرينگ خود تنظيم با حلقه داخلي عريض ارائه مي شود.

اين بلبرينگ كه ساخت ژاپن است به صورتي طراحي شده كه رينگ داخلي و ساچمه ها در دو رديف قرار مي گيرند. به طور كامل اسمبل شده و در داخل يك حلقه خارجي منحني شكل قرار دارد. به سبب اين طراحي قابليت تعليق مناسب و بدون مشكل بار را دارد تا تغييرات زاويه اتصال كوچك كه امكان دارد بر اثر ارتعاش و حركت ماشين به وجود آيد و يا از ابتدا اتصال نادرستي داشته است را تحمل كند. از اين بلبرينگ در مواردي استفاده مي شود كه طول شافت اتصال بلند و تنظيم دقيق زاويه اتصال مشكل باشد. جنس بكار رفته در اين نوع بلبرينگ از جنس فولاد يا از جنس رزين پلي اميد است. بلبرينگ خود تنظيم ناچي به سبب ساپورت كم رينگ داخلي در محدوده بار محوري، تنها بايد تحت تاثير نيروهاي محوري كوچك قرار گيرد و استفاده شود.

بلبرينگ ان تي ان خود تنظيم

اين بلبرينگ خود تنظيم از دو رديف ساچمه كه به شكل كروي هستند توليد مي شود. جنس آنها از فولاد كروم است كه با درصد كربن بسيار بالا توليد مي شود تا مقاومت كششي و فشاري بالا تحت بارگذاري هاي سنگين را داشته باشد و مقاومت مناسبي را در برابر سايش از خود نشان دهد.

منبع: تدبير 24

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.